Τρίτη, Ιανουαρίου 30, 2007

Gallipoli και 1204

Κατά την διάρκεια του 1ου Παγκοσμίου Πολέμου στην χερσόνησο Gallipoli της Τουρκίας ο Βρετανικός στρατός υπέστη μία από τις μεγαλύτερες ήττες του τον εικοστό αιώνα. Η Βρετανική (ως επί το πλείστον) επέμβαση κράτησε 11 περίπου μήνες και είχε σαν αποτέλεσμα, εκτός από την ήττα, να πεθάνουν πάνω από 20.000 Βρετανοί στρατιώτες. Συνολικά τα θύματα από όλες τις πλευρές ήταν περίπου 150.000 άτομα.

Την προηγούμενη Δευτέρα δείπνησα σε ένα Τουρκικό εστιατόριο στο Λονδίνο που ονομάζεται Gallipoli. Για τον λόγο που αναφέρω στη προηγούμενη παράγραφο παραξενεύτηκα (θετικά) και αμέσως έκανα την ακόλουθη σκέψη: Είναι δυνατόν να υπάρξει Βέλγικο εστιατόριο στην Ελλάδα και να ονομάζεται Baldwin ο 1ος;* Ένα παράδειγμα που δεν είναι και τόσο τυχαίο, όπως θα διαβάσετε στην συνέχεια, αλλά θα μπορούσα να παραθέσω πολλά άλλα.

Την επομένη είδα πως σε μερικά blogs (το αρχικό κείμενο Γιώργος Καραμπελιάς, 1204 - Η συνέντευξη, Γιώργος Καραμπελιάς, 1204- η Συνέντευξη Β' από την Mirandolina και μία απάντηση Η συνέντευξη, Β’ από την "Η καλύβα ψηλά στο βουνό") είχε γίνει θέμα η παρουσίαση ενός βιβλίου κάποιου Καράμπελια (έχει σχέση με το τραγούδι του Πανούση;) για το 1204. Αν κατάλαβα καλά από τα post της Mirandola η υπόθεση του βιβλίου είναι πως η άλωση της Κωνσταντινούπολης είναι το κυρίαρχο κομβικό σημείο του Ελληνισμού και θέτει τις σχέσης Ελλάδας με τον Δυτικό κόσμο σαν μία σχέση εμείς vs αυτοί, δηλαδή ότι οι Δυτικοί είναι ξένοι διαφορετικοί από εμάς. Επίσης υποστηρίζει ότι οι «αυτοί» έχουν σαν στόχο την «άλωση» του Ελληνισμού κλπ. Θα ήθελα να σημειώσω πως συντονιστής της συζήτησης ήταν ο Στάθης που αρθρογραφεί στην Ελευθεροτυπία. Δεν με εκπλήσει καθόλου.

Το πολιτισμικό μου σοκ ήταν νομίζω λογικό και πολύ φοβάμαι πως η απάντηση στην ερώτηση μου είναι πλέον αυτονόητη, δυστυχώς.

Την Τετάρτη πήγα σε μία απονομή πτυχίων από ένα πανεπιστήμιο του Λονδίνου. Αυτό που με εντυπωσίασε ήταν πόσοι πολλοί southeast Asians υπήρχαν, ειδικά στα πτυχία που σχετίζονται με την πληροφορική. Για να το θέσω ποιο σωστά αυτό που με εντυπωσίασε ήταν πόσοι λίγοι Δυτικοί (εμφανισιακά, πολλοί από τους southeast Asians είναι Βρετανοί πολίτες) υπήρχαν. Βασιζόμενος στην λίστα των αποφοίτων που μας έδωσαν υπολόγισα πως οι «λευκοί» δεν παιρνούσαν το 20%.

Η απάντηση μου στον κύριο Καράμπελια και στον κάθε κύριο Καράμπελια είναι η ακόλουθη:
- Υπάρχουν άνθρωποι με μέλλον και κατ’ επέκταση και κοινωνίες, αυτοί (αυτές) δεν χρειάζεται να κοιτάνε το παρελθόν και να φτιάχνουν «κομβικά σημεία», πάντα στο παρελθόν, μιας και ξέρουν πως έχουν μέλλον. Η αλλιώς αν γίνει κεντρικό θέμα μία συζήτηση σχετικά με το αν το 1204 ή το 555 ή το 1652 προ Χριστού είναι κομβικά σημεία ενός έθνους αυτό δείχνει πως το συγκεκριμένο έθνος δεν έχει μέλλον και για αυτό αναζητά «κομβικά σημεία» στον παρελθόν, τα οποία είναι εξ’ ορισμού φαντασιακά.
- Υπάρχουν ανοιχτοί, εξωστρεφείς άνθρωποι και κατ’ επέκταση κοινωνίες. Αυτοί (αυτές) είναι πιο πετυχημένοι και ευημερούν περισσότερο από τους κλειστούς (κλειστές) για τον απλούστατο λόγο ότι κερδίζουν από τον πλούτο της συναναστροφής (υποδοχής για τις κοινωνίες) με ανθρώπους από διαφορετικούς πολιτισμούς. Ανατρέχοντας το παρελθόν θα δούμε πως όλες οι κλειστές κοινωνίες ξεπεράστηκαν από τις ανοιχτές. Τέλος όταν βλέπουμε τους άλλους σαν εχθρούς θα γίνουν εχθροί μας, αν πω κάποιον μαλάκα θα μου πει ευχαριστώ ή θα ανταπαδώσει στο ίδιο ύφος;

Εϊναι τραγικό που πρέπει να τονίσω ότι η κοινωνία που ονειρεύεται ο κ. Καράμπελιας μόνο αρνητικά μπορεί να φέρει για την χώρα μας.

* Ο Baldwin ο 1ος της Κωνσταντινούπολης ήταν ο πρώτος λατίνος αυτοκράτορας του Βυζαντίου μετά την κατάκτηση της πόλης από τους Σταυροφόρους το 1204.

5 σχόλια:

george είπε...

Εκτός από τους Άγγλους και τους συμμάχους τους είχαν και οι Τούρκοι πολλές απώλειες στην Καλλίπολη (80000). Οι Άγγλοι δεν "έχασαν", απλά δεν πέτυχαν το στόχο τους που ήταν η κατάληψη της Κωνσταντινούπολης. Ούτε οι "Τούρκοι" κέρδισαν βέβαια με 80000 απώλειες. Σήμερα εκεί υπάρχουν και τα αντίστοιχα μνημεία για όλες τις πλευρές.

Βελγικό εστιατόριο με αυτό το όνομα δεν ξέρω αν μπορεί να υπάρξει στην Ελλάδα. Ξέρω όμως ότι, όπως υπάρχει μνημείο για του Άγγλους στην Καλλίπολη, υπάρχει μνημείο για τους Γερμανούς στα Χανιά. Ο Γερμανός καγκελάριος προσκλήθηκε στα Χανία το 1993 ενώ στη Νορμανδία προσκλήθηκε (πρώτη φορά) το 2003. Μόνο η ελληνική και η τουρκική είναι λοιπόν κλειστές και εσωστρεφείς κοινωνίες;

doctor είπε...

Δε μπορώ να καταλάβω τι σχέση έχει το ελληνικό έθνος με την άλωση της Πόλης...
Καταρχήν τότε ΔΕΝ υπήρχε ελληνικό έθνος.
Υπήρχαν οι ρωμιοί τότε.

Ας πάμε λοιπόν στο προ της Αλώσεως χρονικό διάστημα:
Ενωτικοί εναντίον ανθενωτικών.

Ο ουμανιστής φιλόσοφος Γεώργιος Πλήθων εναντίον Γεωργίου Σχολαρίου (του μετά την Άλωση Πατριάρχη Κωνσταντινουπόλεως με το όνομα Γεννάδιος Β').

Ο Γεώργιος Πλήθων ήταν με τους ενωτικούς που αν ο λαός δεν υπέκυπτε στο άκρα λαϊκίστικο και μοιρολατρικό κήρυγμα των ανθενωτικών η ιστορία θα ήταν τελείως διαφορετική σήμερα.
Με το "αν" όμως δεν γράφεται η ιστορία...

Ο Πλήθων δίκαια είχε χαρακτηριστεί ως ο πρώτος Νεοέλληνας.
Σύμφωνα με τον Πλήθωνα, οι έλληνες όφειλαν να δραστηριοποιήσουν εκ νέου την κληρονομιά των προγόνων τους και να αναγνωρίσουν σε αυτήν την εθνική τους ταυτότητα, αποδεσμευόμενοι από την χριστιανική παράδοση, την οποία θεωρούσε μια σκοτεινή παρένθεση χιλίων χρόνων.

"Εμείς είμαστε έλληνες στην καταγωγή, όπως το δείχνουν και η γλώσσα, και η πατροπαράδοτη παδεία" δήλωνε ο Πλήθων.

Αξίζει να επαναλάβουμε εδώ τη σύγκριση ανάμεσα στη θέση του Πλήθωνα και στη διαμετρικά αντίθετή της, που διατυπώθηκε εκείνη την εποχή.
Ο λόγος τια τη δήλωση του Γεώργιου Σχολάριου, του πρώτου οικουμενικού πατριάρχη μετά την Άλωση:"Αν και είμαι έλληνας στη γλώσσα, δεν θα έλεγα ποτέ ότι είμαι έλληνας, γιατί δεν σκέπτομαι όπως κάποτε σκεπτόταν οι έλληνες. Αντίθετα, θέλω να με αποκαλούν σύμφωνα με την πίστη μου. Κι αν με ρωτούσε κανείς τι είμαι, θα του έλεγα πως είμαι χριστιανός"

Ο Κυριακός εξ Αγκώνος θαύμαζε τις ιδέες του Πλήθωνα για την αναβίωση της αρχαίας Ελλάδας, τον εξελληνισμό και αποχριστιανισμό της Βυζαντινής Αυτοκρατορίας.
Συνέθεσε μάλιστα στα λατινικά και ένα επίγραμμα για την αρχαία Σπάρτη, το οποίο μετέφρασε στα ελληνικά ο Πλήθων. Σε αυτό χαρακτηριστική είναι τόσο η νοσταλγία της αρχαίας δόξας όσο και η καυστική αποστροφή για τον εκφυλισμό του ελληνικού πνεύματος στα βυζαντινά χρόνια.

Πηγή: Προσλήψεις και εικόνες της Ελλάδας, σελ.470, Τόλιας Γεώργιος, Διευθυντής Ερευνών του Εθνικού Κέντρου Ερευνών, διδάκτωρ του Πανεπιστημίου της Σορβόννης

doctor είπε...

Ο Μωάμεθ ο Πορθητής έδειξε μεγάλη δεξιοτεχνία στη διαχείριση τού τεράστιου πλέον οθωμανικού κράτους, θεμελίωσε την οθωμανική διοίκηση και έδωσε θρησκευτικά προνόμια στις κατακτημένες περιοχές.
Ένα δείγμα αυτής της μαεστρίας του ήταν η ανάθεση του πατριαρχικού θρόνου της Κων/πολης, αμέσως μετά την άλωση, στο Γεώργιο Σχολάριο.
Ο Σχολάριος, ως πατριάρχης με το όνομα Γεννάδιος, ήταν ηγέτης της αντιδυτικής και ανθενωτικής πτέρυγας της ορθόδοξης εκκλησίας, η οποία συνέπραξε στην κατάλυση του Βυζαντίου τουλάχιστον με ηττοπαθή μηνύματα πριν και μετά την άλωση, για παράδειγμα, αρχικά με τη θρησκευτική δικαίωση της επερχόμενης καταστροφής
«... γιατί είναι θέλημα θεού η Πόλη να τουρκέψει» και στη συνέχεια με την ανάδειξη σε ματαιοπονία κάθε προσπάθειας για αντίσταση αφού η θεϊκή βούληση έστειλε τον «φιλάνθρωπο» σουλτάνο και τον «εκλεκτό πατριάρχη», τον εαυτό του, «να συνετίσουν τους αμαρτωλούς χριστιανούς».

Αυτό και μόνο αποδεικνύει πόσο μεγαλοφυής ήταν η τοποθέτηση του Σχολάριου στη θέση του πατριάρχη από το Μωάμεθ.

Οι κατακτητές οθωμανοί ΟΥΔΕΠΟΤΕ έκλεισαν το Οικουμενικό Πατριαρχείο και η κεντρική διοίκηση ΟΥΔΕΠΟΤΕ απαγόρευσε τον χριστιανισμό.

Οι όποιες διώξεις ήταν τοπικού χαρακτήρα και πάντα στα πλαίσια της τήρησης της τάξης.

Και κάτι τελευταίο-σχετικό με την 4 αιώνων σκλαβιά και τυρανία: Κανένας λαός, όσο ηλίθιος και να είναι δεν μπορεί να ανεχτεί 4 αιώνες καταδυνάστευσης, τυρανίας και σκλαβιάς...

Μα να βγαίνει σήμερα η εκκλησία και να μιλάει για ελληνισμό!!! όντας η ίδια ο ενταφιαστής του με την εισαγωγή της ιουδαϊκής αίρεσης και την επιβολή της στους έλληνες εθνικούς.
Μα να στηλιτεύει η εκκλησία τον Δυτικό πολιτισμό, γέννημα του οποίου είναι η έννοια του έθνους και άρα και του ελληνικού.

Και όμως, ο μέσος έλληνας τους πιστεύει.

doctor

ioannisk είπε...

george
Γερμανικό νεκροταφείο με νεκρούς από τον Β' ΠΠ υπάρχει και στην Πεντέλη, μετά τον Διόνυσο.

Δεν κατάλαβα τι εννοείς με "Γερμανός καγκελάριος προσκλήθηκε". Δεν νομίζω να συγκρίνεις τις σχέσεις Γαλλίας - Γερμανία με τις σχέσης της Ελλάδας με οποιαδήποτε άλλη χώρα.

Δεν ξέρω πόσο κλειστή είναι η Τουρκική κοινωνία (υποθέτω πως θα είναι αρκετά) αλλά η Ελληνική είναι υπερβολικά κλειστή συγκριτικά με τις άλλες χώρες της Ε.Ε. των 15.

ioannisk είπε...

doctor
"Δε μπορώ να καταλάβω τι σχέση έχει το ελληνικό έθνος με την άλωση της Πόλης..."
Η απάντηση είναι αυτονόητη: τα έθνη για να δικαιολογήσουν την ύπαρξη τους (σαν self-fulfilled prophecies) βρίσκουν γεγονότα στο παρελθόν. Το τραγικό είναι πως το έθνος των Ελλήνων αναζητά καταστροφές και ήττες. Στο θέμα του έθνους η Ελλάδα βρίσκεται ακόμα στον μεσοπόλεμο :(

"Ο Σχολάριος, ως πατριάρχης με το όνομα Γεννάδιος, ήταν ηγέτης της αντιδυτικής και ανθενωτικής πτέρυγας της ορθόδοξης εκκλησίας, η οποία συνέπραξε στην κατάλυση του Βυζαντίου τουλάχιστον με ηττοπαθή μηνύματα πριν και μετά την άλωση, για παράδειγμα, αρχικά με τη θρησκευτική δικαίωση της επερχόμενης καταστροφής"
Δεδομένου ότι το ίδιο ισχύει και στην εποχή μας ίσως μπορούμε να βρούμε μία κάποια "εθνική συνέχεια" αλλά αυτο το πράγμα δεν υπάρχει.

Είναι γνωστό ότι οι Οθωμανοί ήταν πολύ ανεκτικοί με τις άλλες θρησκείες. Αντίστοιχη ανεκτικότητα απέκτησε η Δύση πολλούς αιώνες αργότερα.