Πέμπτη, Ιουλίου 12, 2007

Τα τρένα που ‘φύγαν

Την προηγούμενη εβδομάδα έξι Ευρωπαϊκές χώρες (Γαλλία, Γερμανία, Βέλγιο, Ολλανδία, Ελβετία και Αυστρία) συμφώνησαν να συνεργαστούν στον τομέα των γρήγορων τρένων, δηλαδή τρένων που ταξιδεύουν με πάνω από 250km την ώρα. Ο διεθνής τύπος χαιρέτησε την πρωτοβούλια (ακόμα και ο Economist δήλωσε θερμός οπαδός της παρόλο που αφορα κρατικές εταιρίες) με ενθουσιασμό.

Γρήγορα τρένα, τα ποιο γνωστά είναι τα Γαλλικά TGV, τα Γερμανικά ICE, καθώς και το Eurostar, υπάρχουν εδώ και πολλές δεκαετίες. Διεθνή ταξίδια με τρένο γίνονται από τον προ-προηγούμενο αιώνα τι διαφορετικό θα γίνει και έγινε τόσο πολύ ντόρος;

Πρώτα από όλα το επίτευγμα δεν είναι εύκολο. Κάθε εταιρία έχει το δικό της δίκτυο πωλήσεων και αυτό θα ενοποιηθεί. Κάθε χώρα χρησιμοποιεί ξεχωριστή τάση ρεύματος για να κινεί τα τρένα. Κάθε εταιρία ανήκει σε άλλη χώρα με διαφορετική νοοτροπία και διαφορετικές εργασιακές και συνδικαλιστικές συνθήκες (Μεγάλη παρένθεση: τα συνδικάτα των εργαζομένων στις σιδηροδρομικές εταιρίες είναι πολύ ισχυρά στην Δυτική Ευρώπη. Αυτό έχει να κάνει με το γεγονός ότι ιδρύθηκαν πριν από 100 και ίσως παραπάνω χρόνια και έχουν κρατήσει την δύναμη τους. Ακόμα και σήμερα η απεργία των cheminots (δηλαδή αυτοί που δουλεύουν τους καρβουνιάρηδες) στην Γαλλία ή στο Βέλγιο γίνεται πρώτη είδηση) και η κοινή πολιτική πρέπει να ικανοποιεί όλους τους συμμετέχοντες. Η συμφωνία λύνει αυτά τα προβλήματα.

Στόχος της ενοποίησης είναι ο αποτελεσματικότερος ανταγωνισμός απέναντι στις αεροπορικές εταιρίες. Σε πολλές διαδρομές τα τρένα κερδίζουν κατά κράτος τα αεροπλάνα, όπως το Thalys που κάνει τη διαδρομή Βρυξέλλες – Παρίσι. Όμως αυτή είναι ξεχωριστή εταιρία με δικά της τρένα και ιδρύθηκε για αυτό το σκοπό. Στόχος των σιδηροδρομικών εταιρίων είναι να κερδίσουν μεγάλο μερίδιο αγοράς και σε άλλες διαδρομές, για παράδειγμα Παρίσι – Φρανκφούρτη, χρησιμοποιώντας την υπάρχουσα υποδομή και να αυξήσουν τις μεταφορές επιβατών από τα 15 εκατομύρια που είναι σήμερα στα 25 σε μόλις 3 χρόνια.

Κερδισμένο, εκτός από τους επιβάτες, θα είναι και το περιβάλλον μιας και τα τρένα ακόμα και τα γρήγορα μολύνουν πολύ λιγότερο από τα αεροπλάνα ή τα αυτοκίνητα.

Διαβάζοντας τα άρθρα και κοιτώντας τον χάρτη με έπιασε μελαγχολία. Τα τελευταία χρόνια, από τότε που άρχισαν τα ΚΠΣ, οι υπουργοί ΠΕΧΩΔΕ διαφημίζουν συνέχεια τα έργα που κάνει το υπουργείο τους. Τις προάλλες ο κ. Σουφλιάς έστειλε μία επιστολή στην Καθημερινή όπου εξυμνούσε τον εαυτό του για τα έργα που έχει κάνει το υπουργείο του σε 3 χρόνια. Δεν ξέρω και δεν με νοιάζει πόσο υπερβολική (υπερβολικά υπερβολική μάλλον) προβολή στα έργα ή «έργα» του ΠΕΧΩΔΕ κάνει ο εκάστοτε υπουργός, όμως αυτό που ξέρω είναι πως ο ΟΣΕ βρίσκεται ακόμα στον μεσοπόλεμο. Η διαδρομή Αθήνα – Θεσσαλονίκη κρατάει 4 ώρες και 15 λεπτά (μέση ταχύτητα 115 km / ώρα) για να αναφερθώ μόνο σε αυτή και στο χρόνο και χωρίς να αναφερθώ στις παραδοσιακές καθυστερήσεις.

Η Γαλλία εγκαινίασε τα TGV το 1975 (πριν από 32 χρόνια) και εδώ και τουλάχιστον δύο δεκαετίες οι περισσότερες χώρες τις Δυτικής Ευρώπης επενδύουν σημαντικότατα ποσά στην ανάπτυξη των τρένων προσφέροντας μία εναλλακτική λύση στη χρήση του αυτοκινήτου. Η χώρα μας τίποτα. Το μόνο που κάνουμε είναι να βλέπουμε άλλο ένα τρένο (και κυριολεκτικά και μεταφορικά) να φεύγει.

Τώρα που το καλοσκέφτομαι αδίκησα τον ΥΠΕΧΩΔΕ. Πριν από λίγες μέρες ένας άλλος υπουργός ο κ. Λιάπης εγκαινίασε την προέκταση του προαστιακού μέχρι το Κιάτο. Ο προαστιακός, το καμάρι του ΟΣΕ που συγκρούστηκε σήμερα με ένα άλλο τρένο...

8 σχόλια:

ερινύες είπε...

2 grigora sxolia en wra lunch break
1)tremw stin idea ena treno me taxitita toy tgv na leitourgisei panw sto uparxon diktio....
2)to intercity express diafimizei oti kanei 4 wres kai 15 min alla stin ousia einai 4 kai 40-45...nomizw oti i logiki tou einai opws oi teliki taxitita sta autokinita.."mporei na ftasei kai 250"..

Ανώνυμος είπε...

Πολύ ωραίο ποστ.


Εδώ πρέπει να αλλάξουν οι γραμμές βασικά. Τα intercity έχουν δυνατότητες για μεγαλύτερες ταχύτητες, αν το κάνουνε όμως θα εκτροχιαστούνε!

δεδομένου ότι 7 εκ. ζούνε πια στην Αθήνα, καμιά κυβέρνηση δεν δίνει λεφτά για να φτιάξει τις γραμμές από τη μια άκρη της Ελλάδας στην άλλη.
Να φανταστείς μέχρι που ήμουνα στο Λύκειο, υπήρχε μόνο ο μουτζούρης και κάναμε αθήνα λάρισα και 10 ώρες μερικές φορές.Αλησμόνητες εποχές:)

ioannisk είπε...

ερινύες
Δεν έχεις και άδικο, αλλα όλοι οι εκτροχιασμοί στην Ελλάδα γίνονται με μικρές ταχύτητες. Ίσως τα γρήγορα κομμάτια να τα συντηρούν κανονικά για ευνόητους λόγους.

Η λογική μάλλον είναι ότι το project παραδόθηκε και τα specs έλεγαν 4 ώρες και 15 λεπτά αλλά παρουσιάστηκαν προβλήματα που δεν είχαν προβλευτεί στην ανάπτυξη (οργανισμός μπάχαλο δηλαδή) :)

-------------------------------

zoi20
Καλή τύχη με την εφημερίδα. Αν χρειάζεστε CEO (άντε CIO) ξέρεις που θα με βρεις :)

Τα IC μπορούν να πάνε μέχρι 160km την ώρα, τουλάχιστον έτσι διάβασα όταν τα εγκαινιάσανε. Τα γρήγορα τρένα έτσι και αλλιώς χρειάζονται ειδικές ράγες αλλά δεν είναι η δικιά μας περίπτωση :P

Δεν νομίζω πως το πρόβλημα είναι αυτό, άλλωστε δεν υπάρχει γραμμή ούτε για Αθήνα - Θεσσαλονική. Τα ΚΤΕΛ γιατί ζουν και βασιλέυουν; Κάποτε είχα φτιάξει μία θεωρία συνομωσίας πως το χάλι του ΟΣΕ είναι σκόπιμο για να δουλεύουν τα ΚΤΕΛ :P

Ανώνυμος είπε...

Καλή επιτυχία έπρεπε να έρθεις να μας πεις από κοντά...αλλά τέλος πάντων σε ευχαριστούμε πολύ!!!

:)))

ioannisk είπε...

"Καλή επιτυχία έπρεπε να έρθεις να μας πεις από κοντά"
Πως, που και γιατί; Κάνατε κανέ event; Στο Grande Bretagne υποθέτω (δεν κρατήθηκα :P)...

Ανώνυμος είπε...

Στο μπλογκ μου, εννοούσα παιδί μου:))
Ναι η μεγάλη βρετανία για τα μούτρα μου είναι...

ManBlogg είπε...

Αφότου μετακόμισα στην Ελβετία μπορώ να καταλαβαίνω καλύτερα τέτοιου είδους ποστς :)
Στις ΗΠΑ τα δίκτυα των τρένων είναι υπο-συντηρούμενα παρόλο που τη θεωρώ ιδανική χώρα για ταχύτατα τρένα με τις άπειρες εκτάσεις της σε πολύ μεγάλο μέρος της χώρας τελείως flat μάλιστα.
Είναι καλό να υπάρχουν εναλακτικές επιλογές στις μετακινήσεις. Παρόλο που δε δηλώνω φανατικός των τρένων, για μικρές και μεσαίες αποστάσεις (πάνω κάτω 1000 χλμ) φυσικά μπορούν άνετα τα γρήγορα τρένα να ανταγωνιστούν τα αεροπλάνα κυρίως με την αναμονή και καθυστερήσεις στο checkin κυρίως μετα 9/11.
Θα διαβάσω το τεύχος του Economist που λες Γιάννη για περισσότερες λεπτομέρεις αλλα αν η επιτυχία του εγχειρήματος εξαρτάται από τη συνεργασία 6 Ευρωπαϊκών χωρών και των κρατικών επιχειρήσεων τους δε θα περίμενα τίποτα νωρίτερα των 10-15 χρόνων αν τελικά τα καταφέρουν.

ioannisk είπε...

Zoi
Διαβάζω τα posts σου αλλά δεν σχολιάζω :(

Γιατί καλέ; Ακόμα σε θυμούνται από ένα γάμο που είχες πάει :P

Manblogg
Δεν συμφωνώ για τα τρένα. Είναι ο καλύτερος τρόπος για να ταξιδεύεις. Ίσως δεν τα έχεις συνηθίσει, ούτε η Ελλάδα ούτε η ΗΠΑ είναι οι καλύτερες χώρες σε αυτό, για να το δεις. Έχεις άπλα, μπορείς να περπατάς, βλέπεις τοπία κλπ. για παράδειγμα (η διαδρομή Αθήνα - Λαμία είναι πανέμορφγη

Τα τρένα είναι ιδανική λύση για μικρές και μεσαίες αποστάσεις, πχ Βοστώνη - ΝΥ, όχι για μεγάλες πχ ΝΥ - LA. Εκτός αν έχεις πάρα πολύ χρόνο.

Είμαι αισιόδοξος για την συνεργασία. Άλλωστε οι σιδηροδρομικές εταιρίες στην Δ. Ευρώπη έχουν άμεση επαφή με τις κυβερνήσεις τους.