Τετάρτη, Οκτωβρίου 25, 2006

Μείωση της εκπομπής CO2 από τα αυτοκίνητα.

Ένα μικρό και περιβαλλοντολογικό post.

Πριν από λίγα χρόνια η Ε.Ε. συζητούσε με τις αυτοκινητοβιομηχανίες την μείωση της εκπομπής CO2 από τα αυτοκίνητα. Αρχικά οι στόχοι είχαν οριστεί να επιτευχθούν μέχρι το 2005 ή το 2006, δεν θυμάμαι ακριβώς.

Σήμερα στο BBC διάβασα το εξής άρθρο: Most car brands 'failing on CO2'. Δεν νομίζω πως ήταν και μεγάλη έκπληξη. Το θετικό είναι πως πολλές βιομηχανίες κάνουν πρόοδο και οι εκπομπές μειώνονται, παρόλο που τα αυτοκίνητα μεγαλώνουν σε μέγεθος, ιπποδύναμη και βάρος. Πριν από 2-3 χρόνια που έψαχνα για αυτοκίνητο είχα εντυπωσιαστεί (αρνητικά) με την αύξηση της ιπποδύναμης τα τελευταία χρόνια. Στην εποχή μου το απόλυτο αυτοκίνητο ήταν μία Integrale και είχε 190 με 220 ίππους. Σήμερα συναντάς πάρα πολλά αυτοκίνητα με τέτοια ιπποδύναμη και επιδόσεις. 100 άλογα έχουν γίνει το standard.

Φυσικά δεν έχω τις επιστημονικές βάσεις για να κρίνω αν η πρόοδος είναι σημαντική για διάστημα 8 ετών (μου φαίνεται πως όχι).

Το πραγματικά αισιόδοξο είναι αυτό: "Every manufacturer recognises that lower carbon dioxide is not just a moral issue, it's a question of competitive advantage," said a spokesman for the SMMT, "Increasingly, green factors are rising up the buying agenda in much the way safety did 10-15 years ago.". Πόσοι πολίτες κοιτάνε πράγματι το “πιστοποιητικό οικολογίας” ενός αυτοκινήτου πριν το αγοράσουν το αγνοώ. Πόσοι θα δώσουν βαρύτητα στο πιστοποιητικό ή στην μούρη είναι άλλο θέμα, ειδικά στην χώρα μας.

Πάντως για να κάνω την αυτοκριτική μου πολύ φοβάμαι πως πλέον το πιστοποιητικό δεν έχει τόσο πολύ βαρύτητα για εμένα, παρόλο που για το αυτοκίνητο που αγόρασα πριν από 2 χρόνια κοίταξα τις εκπομπές CO2 και ήταν ο κύριος λόγος που το προτίμησα από το “συναγωνιζόμενο” και για αυτό δεν αγόρασα την ποιο δυνατή έκδοση.

6 σχόλια:

Odysseas είπε...

Η αλήθεια είναι πως είναι ακόμα λίγοι αυτοί που εξετάζουν το πόσο οικονομικό είναι ένα αυτοκίνητο, και όταν το κάνουνε είναι καθαρά για οικονομικούς λόγους. Καλό είναι αυτό όμως, γιατί η τιμή του πετρελαίου μακροπρόθεσμα προβλέπεται να ανέβει αρκετά...

Σχετικά με το τεχνικό κομμάτι, έχει γίνει πολύ μεγάλη πρόοδος τα τελευταία χρόνια. Μπορεί η ιπποδύναμη να μην έχει αυξηθεί εντυπωσιακά, αλλά έχει μειωθεί αρκετά η κατανάλωση καυσίμου και πάρα πολύ οι τοξικοί ρύποι όπως οξείδια του αζώτου, οξείδια του θείου, αιθάλη, κλπ.
Σε ένα συνέδριο πρόσφατα για το θέμα, έγινε μία πολύ ενδιαφέρουσα παρουσίαση που έδειχνε πως αν δε μειώσουμε το βάρος των αυτοκινήτων δε θα υπάρξει σημαντική μείωση στην κατανάλωση.
Για την ώρα δεν υπάρχει επίσημο όριο εκπομπών CO2 από την ΕΕ, αλλά οι αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν δεσμευθεί μέχρι το 2008 να μειώσουνε τις εκπομπές στα 140 g/km και μέχρι το 2012 στα 120g/km για το μέσο όρο των οχημάτων της κάθε εταιρείας. Σήμερα τα νούμερα αυτά τα πιάνουνε μόνο πολύ μικρά αυτοκίνητα, όπως π.χ. Fiat Punto diesel (που δεν κυκλοφορεί στην Ελλάδα) ή αυτοκίνητα με υβριδικούς κινητήρες που είναι ακόμα πολύ λίγα και αρκετά ακριβά.

θα έχει ενδιαφέρον πάντως να δούμε πώς θα εξελιχθεί το θέμα. Στην Αμερική τα τελευταία 15 χρόνια η κατανάλωση καυσίμου δεν έχει μειωθεί γιατί όποτε η κυβέρνηση προσπάθησε να προτείνει μείωση, αντέδρασε πολύ δυναμικά η αυτοκινητοβιομηχανία. Μόνο πρόσφατα φαίνεται να αλλάζουν τα πράγματα. Για να δούμε τι θα γίνει εδώ.

Ανώνυμος είπε...
Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από έναν διαχειριστή ιστολογίου.
ioannisk είπε...

Οδυσσέα καλό απόγευμα.

Στο σχόλιο σου συνδέεις αρκετές φορές την κατανάλωση πετρελαίου με την μόλυνση. Προφανώς και έχουν σχέση αλλά ένα κινητήρας που καταναλώνει περισσότερο μπορεί να μολύνει λιγότερο. Ο κινητήρας ενός καινούργιου αυτοκίνητου 1600 μάλλον μολύνει λιγότερο από τον κινητήρα ενός παπιού και ας καταναλώνει πολλαπλάσιο καύσιμο.

Τα Diesel είναι άλλη ιστορία. Πολλοί (επιστήμονες και οικολόγοι) λένε πως εκπέμπουν διάφορα σωματίδια που δεν μετριούνται στις έρευνες και το φίλτρο που τα περιορίζει δεν είναι υποχρεωτικό. Από την άλλη μιας και ζω στην Ελλάδα ο χειρότερος εφιάλτης μου είναι να ελευθερωθεί η αγορά των diesels. Την επόμενη φορά που θα έρθεις Ελλάδα δες (και μύρισε!!!) τα σύννεφα καπνού που βγαίνουν από τα οχήματα diesel (από ταξί και ειδικά από φορτηγά). Είναι θέμα συντήρησης, ελέγχου, περιβαλλοντολογικής συνείδησης, σεβασμό στον άλλο κλπ, σε αυτό τον τομέα είμαστε πολύ πίσω…

Odysseas είπε...

Να μη σου κάνω το blog μάθημα χημείας :-)

Με απλά λόγια όμως: βασικά υπάρχουν δύο είδη ρύπων. Το CO2, το οποίο δεν είναι τοξικό και υπάρχει ούτως ή άλλως στην ατμόσφαιρα (προκαλεί όμως το φαινόμενο του θερμοκηπίου), και τοξικοί ρύποι όπως αυτοί που ανέφερα στο προηγούμενο σχόλιο.
Έχεις δίκιο πως ένα αυτοκίνητο με μοντέρνο καταλύτη εκπέμπει σχεδόν μηδενικούς τοξικούς ρύπους (ίσως λιγότερους από παπί, δεν ξέρω). Οι εκπομπές CO2 όμως δεν περιορίζονται καθόλου από τον καταλύτη και είναι ανάλογες της κατανάλωσης καυσίμου.

Το diesel είναι περίπου 20-30% πιο οικονομικό αλλά έχει πρόβλημα με εκπομπές καπνού και οξειδίων του αζώτου. Εδώ και λίγα χρόνια υπάρχουνε καταλύτες που περιορίζουν το πρόβλημα, αλλά εξακολουθούν να υπάρχουν κάποια πολύ μικρά καρκινογόνα σωματίδια. Βέβαια τα diesel που βλέπεις στην Ελλάδα είναι πανάρχαιης τεχνολογίας ενώ και το καύσιμο που διατίθεται μέχρι πρόσφατα είχε πολύ χαμηλότερες προδιαγραφές ποιότητας.

Το θέμα είναι τεράστιο και ίσως κάποια στιγμή κάνω κάποιο post, γιατί αυτά που διαβάζω κατά καιρούς σε ελληνικές εφημερίδες για το diesel είναι ιστορίες για αγρίους.

Odysseas είπε...

Και κάτι τελευταίο και σταματάω!
Πολύ σύντομα ίσως διαπιστώσουμε πως η οικονομία καυσίμου δεν είναι καλή μόνο για το περιβάλλον αλλά και για την τσέπη μας. Οι φήμες λένε πως σε λίγα χρόνια οι σημερινές τιμές του πετρελαίου θα μας φαίνονται πολύ χαμηλές!

ioannisk είπε...

Μάθημα χημείας χρειάζομαι μιας και έχω να κάνω από την 5η γυμνασίου (1η Λυκείου στην Ελλάδα) ο καθηγητής μου ήταν ΧΕΙΡΙΣΤΟΣ 3 χρόνια δεν έμαθα τίποτα, κουμπάρος και έτσι βρέθηκε στο σχολείο μου. Μιας και είναι της μόδας οι κουμπάροι και οι καθηγητές.

Για τα diesel στην Ελλάδα μα μην γράψω αυτά που μετά βίας κρατιέμαι να πω :)

"Οι φήμες λένε πως σε λίγα χρόνια οι σημερινές τιμές του πετρελαίου θα μας φαίνονται πολύ χαμηλές!"
ΜΑΚΑΡΙ! έχω σκοπό να γράψω post υπέρ του ακριβού πετρελαίου.